fbpx

Min Macbook kan ikke tænde, hvad gør jeg?

Det kan være både udfordrende og frustrerende, når din Mac nægter at tænde. Det betyder, at du ikke engang har mulighed for at undersøge problemet selv (medmindre du er en professionel – hvilket vi heldigvis er!). En almindelig indikation på et opstartsproblem er, når din Mac viser et mappesymbol med et spørgsmålstegn. Nogle gange forsvinder dette symbol kort efter opstart, og din Mac starter op som sædvanligt. Når din Mac præsenterer dette symbol, indikerer den, at der er problemer med harddisken, og data ikke er tilgængelig af en eller anden grund.

Årsagerne til dette problem kan variere og inkluderer mulige defekter i harddisken, ophobning af støv på harddisken (ofte set med en HDD-harddisk), utilsigtet sletning, krypteringsproblemer, slitage på harddisken, eller endda potentielle kabelproblemer.

Kan de Mac ikke tænde kan du forsøge at løse problemet ved at gøre følgende:

1. Nulstil RAM/NVRAM

NVRAM, også kaldet PRAM på de ældre Macs, er en del af hukommelsen, og ved at nulstille den, er der mange problemer der kan løses:

  • Sluk Mac’en og vent 2 minutter
  • Tænd din Mac og hold med det samme knapperne Command, Option, P og R nede på samme tid
  • Hold knapperne nede, indtil du hører start-lyden igen
  • Efter du har hørt start-lyden for anden gang, slip da knapperne og lad din Mac starte som sædvanligt

2. Brug Diskværktøjet

Alle Macs har et indbygget værktøj, der kan bruges til at tjekke, om der er fejl med harddisken.

  • Sluk din Mac og vent 2 minutter
  • Tænd den igen og hold med det samme knapperne Command og R nede på samme tid, indtil du ser Apple-logoet
  • Klik derefter på “Diskværktøj”
  • Kør værktøjet på din harddisk
  • Tryk derefter på “Førstehjælp”

I nogle tilfælde kan din Mac ikke finde din harddisk. Hvis det er sagen, eller de to andre forsøg bare ikke virkede, bør du stoppe dit redningsforsøg og indlevere din Mac til vores værksted, så vi kan yde den rette, professionelle hjælp.

Lad os hjælpe dig!

SÅDAN FOREGÅR DET

Book en tid

Book en tid eller kom forbi vores værksted i Allerød. Alternativt kan du arrangere en afhentning ved at kontakte vores team.

Vi tilbyder også on-site support, hvor vores eksperter kommer direkte til dig.

Behovsafklaring & fejlsøgning

Hos Zitech starter vi altid med en samtale om dine behov og en fejlsøgning af din computer.

Vi identificerer nøjagtigt kilden til problemet og guider dig igennem de bedste løsninger til din PC eller Mac.

Vi løser problemet

Når vi har identificeret problemet får du et uforpligtende tilbud.
Takker du ja, reparerer vi din computer og giver dig besked når den er klar til afhentning.

Størstedelen af vores reparationer udføres på under 24 timer.

Bliv klogere

Tabt computer. Har du tabt din computer?
Skade

Har du tabt din computer?

Har du tabt din computer? Når du har din bærbare er med på farten, er der en risiko for at tabe den. Her er 5 ting du skal være opmærksom på!

LÆS MERE
Scroll to Top